REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W PERZOWIE
ZARZĄDZENIE NR 7/2016
KIEROWNIKA OŚRODKA
POMOCY SPOŁECZNEJ W PERZOWIE
Z DNIA 10 marca 2016 r.
W sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie.
Na podstawie § 6 pkt. 1 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie
( Uchwała Nr XVI/71/2016 Rady Gminy Perzów z dnia 3 marca 2016 r.)
§ 1
Wprowadzam Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie.
§ 2
Traci moc Zarządzenie Nr 8/2014 Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie wprowadzenie Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Perzowie
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA
POMOCY SPOŁECZNEJ
W PERZOWIE
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie zwany dalej regulaminem określa strukturę organizacyjną Ośrodka, zasady jego funkcjonowania , zakres zadań stanowisk pracy oraz tryb i organizacje pracy.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o :
- Ośrodku, należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Perzowie
- regulaminie, należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie,
- kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie.
- Ośrodek działa na podstawie przepisów prawa , statutu, regulaminu i innych aktów wydanych przez kierownika.
- Ośrodek wykonuje zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej, zgodnie z ustaleniami wójta.
- Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej, zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez wojewodę.
- Ośrodek realizuje zadania gminy w zakresie dodatków mieszkaniowych.
- Ośrodek realizuje zadania gminy w zakresie świadczeń rodzinnych , zaliczki alimentacyjnej oraz zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
- Ośrodek realizuje zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
- Ośrodek organizuje pracę z rodziną w formach i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- Ośrodek prowadzi postępowania dotyczące zryczałtowanego dodatku energetycznego dla odbiorców wrażliwych energii elektrycznej, o których mowa w art. 3 pkt. 13c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne.
- Ośrodek realizuje zadania z zakresu wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" na lata 2014-2020.
- Ośrodek realizuje zadania w formach i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 roku o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.
- Ośrodek realizuje zadania w formach i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 11 lutego 2016 roku o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
- Wójt Gminy udziela kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy. Upoważnienie może być udzielone innej osobie na wniosek kierownika Ośrodka.
- Kierownik Ośrodka składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
- Ośrodek działa według następujących zasad :
- praworządności,
- służebności wobec społeczności lokalnej,
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
- jednoosobowego kierownictwa,
- planowania zadań,
- podziału zadań pomiędzy kierownictwo Ośrodka , a stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania.
§ 2
ORGANIZACJA GMINNEGO OŚRODKA
POMOCY SPOŁECZNEJ
1. Ośrodkiem kieruje kierownik, który jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.
2. W Ośrodku wyodrębnia się następujące stanowiska pracy :
- kierownik
- główny księgowy
- stanowiska pracowników socjalnych
- stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych , zaliczki alimentacyjnej i funduszu alimentacyjnego .
- opiekunki domowe w zależności od potrzeb i możliwości finansowych Ośrodka.
- asystent rodziny w zależności od potrzeb i możliwości finansowych Ośrodka.
- stanowisko ds. świadczeń wychowawczych.
3. Dopuszcza się zawieranie terminowych umów o pracę lub umów zlecenia w celu wykonania czynności uzasadnionych niezbędnymi potrzebami Ośrodka – odpowiednio do możliwości finansowych Ośrodka.
4. Kierownik Ośrodka wykonuje w szczególności :
- prowadzi gospodarkę finansową w ramach zatwierdzonego planu finansowego ,
- realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej określone przepisami prawa i przez organy Gminy,
- kieruje pracą Ośrodka,
- wykonuje plan i budżet Ośrodka,
- wykonuje czynności prawne w zakresie zwykłego zarządu nad działalnością Ośrodka, nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami Ośrodka , prowadzi politykę kadrową i płacową oraz przyznaje nagrody, wyróżnienia
i wymierza pracownikom kary porządkowe,
- reprezentuje Ośrodek na zewnątrz,
- współpracuje z organizacjami społecznymi, kościołami, stowarzyszeniami, jednostkami organizacyjnymi i innymi organami w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
- wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach w zakresie określonym przepisami prawa oraz upoważnieniami
- opracowuje statut Ośrodka, regulamin organizacyjny, zarządzenia i pisma dotyczące organizacji i zasad funkcjonowania Ośrodka.
5. Do zadań głównego księgowego należy w szczególności :
- prowadzenie pod względem merytorycznym i formalnym, rachunkowym oraz finansowo-księgowym spraw GOPS .
- prowadzenie całości spraw związanych z rachunkowością, zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami.
- sporządzanie sprawozdań finansowych, rocznego bilansu, planu budżetowego oraz planu rachunków dochodów własnych, dokonywanie niezbędnych zmian w tych planach i czuwanie nad
nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach oraz zapewnienie wypłacalności wobec kontrahentów.
- terminowe informowanie organu prowadzącego o brakach w budżecie.
- występowanie do organów prowadzących z zapotrzebowaniem na środki finansowe.
- opracowywanie zakładowego planu kont zgodnie z aktualnymi rozporządzeniami finansowymi i przedkładanie do zatwierdzenia Kierownikowi OPS.
- nadzór nad przestrzeganiem instrukcji finansowej, procedur kontroli dokumentów finansowych.
-sprawowanie kontroli formalno-prawnej, merytorycznej i rachunkowej wszystkich dowodów księgowych oraz innych dokumentów powodujących skutki finansowe.
- kontrola dowodów księgowych i ich dekretacja potwierdzona własnoręcznym podpisem.
- nadzór nad przebiegiem inwentaryzacji składników majątku oraz sprawdzenie rozliczeń poinwentaryzacyjnych.
- nadzór nad terminową regulacją wszystkich zobowiązań GOPS.
- zapewnienie terminowej wypłaty wynagrodzeń wszystkim pracownikom GOPS.
- nadzór nad zobowiązaniami i dokumentacją dla potrzeb rozliczania się z Urzędem Skarbowym, ZUS-em, elektroniczne wysyłanie danych, wysyłanie przelewów oraz ich podpisywanie.
- nadzór nad prawidłowym wypełnianiem PIT-ów dla pracowników oraz ich podpisywanie.
- zapewnienie terminowej wypłaty świadczeń z pomocy społecznej , świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
- bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się z przepisami prawa stosowanymi do rachunkowości i ustawy budżetowej oraz stosownych ustaw w trakcie pracy w GOPS.
- zapewnienie prawidłowej i sprawnej realizacji zadań przewidzianych do wykonywania .
-wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem.
6. Do zadań pracowników socjalnych należy :
-diagnozowanie i analizowanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz wnioskowanie w sprawie świadczeń, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
-prowadzenie pracy socjalnej mającej na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej i kierowanie się zasadami etyki zawodowej w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.
-pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin , grup i środowisk społecznych oraz stosowanie we współpracy z klientem pisemnej formy współdziałania i kontraktu.
-współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami oraz innymi jednostkami udzielającymi wsparcia w celu łagodzenia i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa.
-współuczestniczenie w inspirowaniu , opracowaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia. Udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.
-prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami względnie zaleceniami Kierownika.
- obsługa systemu informatycznego POMOST.
- pełnienie zastępstwa w czasie nieobecności w pracy innych pracowników socjalnych oraz Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej.
- prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi : przyjmowanie wniosków, naliczanie prawidłowej wysokości dodatków mieszkaniowych, opracowywanie projektów decyzji, prowadzenie akt spraw.
-realizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie , udział w pracach grup roboczych zespołu interdyscyplinarnego.
-prowadzenie druków ścisłego zarachowania .
-wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem.
- dokładna znajomość obowiązujących zasad, norm i przepisów w zakresie powierzonych zadań .
- właściwe zabezpieczanie dokumentów, pieczęci, maszyn i urządzeń przed kradzieżą i zniszczeniem.
- właściwa ochrona powierzonego mienia.
7. Zakres działania dla stanowiska ds. świadczeń rodzinnych , zaliczki alimentacyjnej
i funduszu alimentacyjnego w szczególności obejmuje :
a. prowadzenie całości spraw związanych z realizacją świadczeń rodzinnych, zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych m.in. poprzez :
- wydawanie zainteresowanym wniosków oraz informowanie o przysługujących świadczeniach,
- przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń,
- opracowywanie decyzji administracyjnych,
- sporządzanie list wypłat i przelewów.
b. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach zrealizowanych ze środków budżetu państwa w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego.
c. prowadzenie spraw związanych z postępowaniem o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego m.in poprzez :
- wydawanie zainteresowanym wniosków oraz informowanie o przysługujących świadczeniach,
- przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń,
- opracowywanie decyzji administracyjnych,
- sporządzanie list wypłat i przelewów.
d. obsługa programu komputerowego do obsługi świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego – Copyright Sygnity SA.
e. prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego
f. wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem.
8. Opiekunki domowe świadczą usługi opiekuńcze , które obejmują :
- opiekę nad chorym w domu, w zakresie zaspokajania codziennych potrzeb życiowych, opieki higieniczno-sanitarnej, pielęgnacji zalecanej przez lekarza, pomocy w podtrzymywaniu psychofizycznej kondycji osoby.
- pomoc sąsiedzką w zakresie zabezpieczenia podstawowych warunków higieniczno-sanitarnych, zaspokojenia codziennych potrzeb, zapewnienia w razie potrzeby pomocy lekarskiej.
9. Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, o którym mowa w art. 11 ust.1;
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
- udzielenie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym
w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
z dziećmi;
- wspieranie aktywności społecznej rodzin;
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku,
i przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa w art. 17 ust. 1;
-monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
- sporządzenia, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
-współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
-współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą.
10. Zakres działania dla stanowiska ds. świadczeń wychowawczych w szczególności obejmuje:
a. prowadzenie całości spraw związanych z realizacją świadczeń wychowawczych , zgodnie z ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci m.in. poprzez :
- wydawanie zainteresowanym wniosków oraz informowanie o przysługujących świadczeniach,
- przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń,
- opracowywanie decyzji administracyjnych,
- sporządzanie list wypłat i przelewów.
b. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach zrealizowanych ze środków budżetu państwa w zakresie świadczeń wychowawczych
d. obsługa programu komputerowego do obsługi świadczeń wychowawczych – Copyright Sygnity SA.
e. prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją świadczeń ,
f. wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem
§ 3
ZASADY I TRYB PRACY
W OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ
1. Ośrodek jest czynny w każdy dzień roboczy.
2. Czas pracy pracowników Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo.
3. Rozdział czasu pracy Ośrodka w tygodniu określa się następująco :
- poniedziałek w godzinach 8 00 – 16 00
- wtorek w godzinach 700 - 1500
- środa w godzinach 700 - 15 00
- czwartek w godzinach 700 - 1500
- piątek w godzinach 700 - 1500
4. Pracownicy obsługujący interesantów w zakresie powierzonych im zadań i obowiązków są obowiązani :
- stosować przepisy prawne oraz wytyczne obowiązujące w ich zakresie działania,
- przygotowywać projekty decyzji administracyjnych w tym prawidłowo przytaczać w projektach decyzji nazwy, imiona, nazwiska, obliczenia, przepisy prawne itp.
- przestrzegać terminów załatwienia spraw wynikających z przepisów kpa,
- odpowiednio ewidencjonować i przechowywać akta, zbiory spraw, rejestry itp.
- opracowywać sprawozdania i analizy w zakresie prowadzonych spraw,
- udzielać niezbędnych informacji będących w ich posiadaniu , a dotyczących wniesionej sprawy.
5. Do podpisu kierownika zastrzega się pisma i dokumenty :
- kierowane do organów wyższej instancji administracji samorządowej i rządowej,
- oficjalnie zastrzeżone do podpisu przez kierownika,
- indywidualne decyzje administracyjne,
- zarządzenia , regulaminy,
- pisma związane z reprezentowaniem Ośrodka na zewnątrz,
- odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników Ośrodka.
6. Kierownik może upoważnić pracownika do podpisywania dokumentów i pism dotyczących spraw należących do zakresu jego działania , za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji
7. Kontrola pracowników Ośrodka dokonywania jest pod względem sumienności, sprawności, bezstronności, umiejętności stosowania odpowiednich przepisów, planowania i organizowania pracy, postawy etycznej, komunikacji i pozytywnego podejścia do obywatela, umiejętności pracy w zespole, zorientowania na rezultaty pracy, samodzielności przy podejmowaniu decyzji, myślenia analitycznego i strategicznego, punktualności i terminowości.
8. Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenia osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposób naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.
9. Kontroli dokonuje kierownik Ośrodka w stosunku do swoich pracowników.
§ 4
KONTROLA WEWNĘTRZNA
1. Kierownik i Główna Księgowa ośrodka zobowiązani są do prowadzenia kontroli wewnętrznej.
2. Celem kontroli wewnętrznej jest badanie prawidłowości realizacji celów i zadań
w sposób zgodny z prawem , efektywny, oszczędny i terminowy.
3. Ustala się następujące rodzaje kontroli wewnętrznej :
a. wstępna – obejmująca badanie zamierzeń, dyspozycji i czynności przed ich wykonaniem oraz projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań,
b. bieżąca – obejmująca czynności i operacje w toku wykonywania oraz prawidłowości składników majątkowych.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Anna Grzegorek |
Data wprowadzenia: | 2003-06-23 11:37:35 |
Opublikował: | administrator |
Data publikacji: | 2003-06-23 13:38:18 |
Ostatnia zmiana: | 2017-03-23 14:41:10 |
Ilość wyświetleń: | 3292 |