ZARZĄDZENIE NR    7/2016

KIEROWNIKA OŚRODKA

POMOCY SPOŁECZNEJ W PERZOWIE

Z DNIA   10 marca 2016 r.

 

 

W sprawie  wprowadzenia Regulaminu  Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie.

 

 

              Na podstawie § 6 pkt. 1 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie

 

( Uchwała Nr  XVI/71/2016  Rady Gminy Perzów z dnia  3  marca  2016  r.) 

 

 

§ 1

 

 

Wprowadzam  Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie.

 

 

§ 2

 

 

 Traci moc Zarządzenie Nr  8/2014   Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej z dnia 14 maja 2014  roku w sprawie  wprowadzenie Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Perzowie

 

 

§ 3

 

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GMINNEGO OŚRODKA

POMOCY SPOŁECZNEJ

W PERZOWIE

 

§ 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

  1. Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie zwany dalej regulaminem określa strukturę organizacyjną Ośrodka, zasady jego funkcjonowania , zakres zadań stanowisk pracy oraz tryb i organizacje pracy.
  2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o :

- Ośrodku, należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Perzowie

- regulaminie, należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie,

- kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Perzowie.

  1. Ośrodek działa na podstawie przepisów prawa , statutu, regulaminu i innych aktów wydanych przez kierownika.
  2. Ośrodek wykonuje zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej, zgodnie z ustaleniami wójta.
  3. Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie w zakresie pomocy społecznej, zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez wojewodę.
  4. Ośrodek realizuje zadania gminy w zakresie dodatków mieszkaniowych.
  5. Ośrodek realizuje zadania gminy w zakresie świadczeń rodzinnych , zaliczki alimentacyjnej oraz zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 roku o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
  6. Ośrodek realizuje zadania  w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
  7. Ośrodek organizuje pracę z rodziną w formach i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
  8. Ośrodek prowadzi postępowania dotyczące zryczałtowanego dodatku energetycznego dla odbiorców wrażliwych energii elektrycznej, o których mowa w art. 3 pkt. 13c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - prawo energetyczne.
  9. Ośrodek realizuje zadania z zakresu wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" na lata 2014-2020.
  10. Ośrodek realizuje zadania w formach i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 roku o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.
  11. Ośrodek realizuje zadania w formach i na zasadach wynikających z ustawy z dnia 11 lutego  2016 roku o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
  12. Wójt Gminy udziela kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy. Upoważnienie  może być udzielone innej osobie na wniosek kierownika Ośrodka.

 

 

 

  1. Kierownik Ośrodka składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
  2. Ośrodek działa według następujących zasad :

- praworządności,

- służebności wobec społeczności lokalnej,

- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

- jednoosobowego kierownictwa,

- planowania zadań,

- podziału zadań pomiędzy kierownictwo Ośrodka , a stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania.

 

§ 2

 

ORGANIZACJA GMINNEGO OŚRODKA

POMOCY SPOŁECZNEJ

 

1.      Ośrodkiem kieruje kierownik, który jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.

2.      W Ośrodku wyodrębnia się następujące stanowiska pracy :

- kierownik

- główny księgowy

- stanowiska pracowników socjalnych

- stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych , zaliczki alimentacyjnej i funduszu alimentacyjnego .

- opiekunki domowe w zależności od potrzeb i możliwości finansowych Ośrodka.

- asystent rodziny w zależności od potrzeb i możliwości finansowych Ośrodka.

- stanowisko ds. świadczeń wychowawczych.

 

3.      Dopuszcza się zawieranie terminowych umów o pracę lub umów zlecenia w celu wykonania czynności uzasadnionych niezbędnymi potrzebami Ośrodka – odpowiednio do możliwości finansowych Ośrodka.

 

4.      Kierownik Ośrodka wykonuje w szczególności :

- prowadzi gospodarkę finansową w ramach zatwierdzonego planu finansowego ,

- realizuje zadania w zakresie pomocy społecznej określone przepisami prawa i przez organy Gminy,

- kieruje pracą Ośrodka,

- wykonuje plan i budżet Ośrodka,

- wykonuje czynności prawne w zakresie zwykłego zarządu nad działalnością Ośrodka, nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami Ośrodka , prowadzi politykę kadrową i płacową oraz przyznaje nagrody, wyróżnienia

i wymierza pracownikom kary porządkowe,

- reprezentuje Ośrodek na zewnątrz,

- współpracuje z organizacjami społecznymi, kościołami, stowarzyszeniami,     jednostkami organizacyjnymi i innymi organami w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,

 

 

 

- wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach w zakresie określonym przepisami prawa oraz upoważnieniami

- opracowuje  statut Ośrodka, regulamin organizacyjny, zarządzenia i pisma dotyczące organizacji  i zasad funkcjonowania Ośrodka.

 

 5. Do zadań   głównego księgowego należy w szczególności :

 

               - prowadzenie pod względem merytorycznym i formalnym, rachunkowym oraz  finansowo-księgowym spraw GOPS .

               - prowadzenie całości spraw związanych z rachunkowością, zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami.

              - sporządzanie sprawozdań finansowych, rocznego bilansu, planu budżetowego oraz  planu rachunków dochodów własnych, dokonywanie niezbędnych zmian w tych planach i czuwanie nad

nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach oraz zapewnienie wypłacalności wobec kontrahentów.

                - terminowe informowanie organu prowadzącego o brakach w budżecie.

                - występowanie do organów prowadzących z zapotrzebowaniem na środki finansowe.

                - opracowywanie zakładowego planu kont zgodnie z aktualnymi rozporządzeniami finansowymi i przedkładanie do zatwierdzenia Kierownikowi  OPS.

                - nadzór nad przestrzeganiem instrukcji finansowej, procedur kontroli dokumentów finansowych.

                -sprawowanie kontroli formalno-prawnej, merytorycznej i rachunkowej wszystkich dowodów księgowych oraz innych dokumentów powodujących skutki finansowe.

                - kontrola dowodów księgowych i ich dekretacja potwierdzona własnoręcznym podpisem.

                - nadzór nad przebiegiem inwentaryzacji składników majątku oraz sprawdzenie rozliczeń poinwentaryzacyjnych.

                - nadzór nad terminową regulacją wszystkich zobowiązań GOPS.

                - zapewnienie terminowej wypłaty wynagrodzeń wszystkim pracownikom GOPS.

                - nadzór nad zobowiązaniami i dokumentacją dla potrzeb rozliczania się z Urzędem Skarbowym, ZUS-em, elektroniczne wysyłanie danych, wysyłanie przelewów oraz      ich podpisywanie.

                - nadzór nad prawidłowym wypełnianiem PIT-ów dla pracowników oraz ich podpisywanie.

                - zapewnienie terminowej wypłaty świadczeń z pomocy społecznej , świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

 

 

                         - bieżąca aktualizacja wiedzy, zaznajamianie się  z przepisami prawa stosowanymi do rachunkowości i ustawy budżetowej oraz  stosownych ustaw w trakcie pracy w GOPS.

                         - zapewnienie prawidłowej i sprawnej realizacji zadań przewidzianych do wykonywania .

                         -wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem.

                

            6.  Do zadań pracowników socjalnych  należy :

 

            -diagnozowanie i analizowanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz wnioskowanie w sprawie świadczeń, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.

            -prowadzenie pracy socjalnej mającej na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie  poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.

            - udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej, skuteczne   posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.

            - udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej i kierowanie się  zasadami etyki zawodowej w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.

            -pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin , grup i środowisk społecznych oraz stosowanie we współpracy z klientem pisemnej formy współdziałania i kontraktu.

            -współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami oraz innymi jednostkami udzielającymi wsparcia w celu łagodzenia i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa.

            -współuczestniczenie w inspirowaniu , opracowaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia. Udzielanie osobom  zgłaszającym  się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.

            -prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami względnie zaleceniami Kierownika.

            - obsługa systemu informatycznego POMOST.

            - pełnienie zastępstwa w czasie nieobecności w pracy innych  pracowników socjalnych oraz Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej.

            - prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi : przyjmowanie wniosków, naliczanie prawidłowej wysokości dodatków mieszkaniowych, opracowywanie projektów decyzji, prowadzenie akt spraw.

 

 

 

 

             -realizacja ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie , udział w pracach    grup roboczych zespołu interdyscyplinarnego.

            -prowadzenie druków ścisłego zarachowania .

            -wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem.

            - dokładna znajomość obowiązujących zasad, norm i przepisów w zakresie  powierzonych zadań .

            - właściwe zabezpieczanie dokumentów, pieczęci, maszyn i urządzeń przed kradzieżą i zniszczeniem.

            - właściwa ochrona powierzonego mienia.

 

            7. Zakres działania dla stanowiska ds. świadczeń rodzinnych , zaliczki alimentacyjnej    

                  i funduszu alimentacyjnego w szczególności obejmuje :

 

                        a.  prowadzenie całości spraw związanych z realizacją świadczeń rodzinnych, zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych m.in. poprzez :

                        - wydawanie zainteresowanym wniosków oraz informowanie o przysługujących świadczeniach,

                        - przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń,

                        - opracowywanie decyzji administracyjnych,

                        - sporządzanie list wypłat i przelewów.

                        b. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach zrealizowanych ze środków budżetu państwa w zakresie świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego.

                        c. prowadzenie spraw związanych z postępowaniem  o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego m.in poprzez :

      - wydawanie zainteresowanym wniosków oraz informowanie o przysługujących świadczeniach,

      - przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń,

      - opracowywanie decyzji administracyjnych,

      - sporządzanie list wypłat i przelewów.

                        d. obsługa  programu komputerowego  do obsługi świadczeń rodzinnych i  funduszu alimentacyjnego – Copyright  Sygnity SA.

                        e. prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego

                        f. wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem.

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Opiekunki domowe świadczą usługi opiekuńcze , które obejmują :

       - opiekę nad chorym w domu, w zakresie zaspokajania codziennych potrzeb życiowych, opieki higieniczno-sanitarnej, pielęgnacji zalecanej przez lekarza, pomocy w podtrzymywaniu psychofizycznej kondycji osoby.

       - pomoc sąsiedzką w zakresie zabezpieczenia podstawowych warunków higieniczno-sanitarnych, zaspokojenia codziennych potrzeb, zapewnienia w razie potrzeby pomocy lekarskiej.

 

9. Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:

            - opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i   w konsultacji z pracownikiem socjalnym, o którym mowa w art. 11   ust.1;

            - opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;

            - udzielenie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym
            w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;

            -  udzielenie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;

            -  udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;

            - udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
            z dziećmi;

            - wspieranie aktywności społecznej rodzin;

            -  motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych

            - udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;

            - motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na    celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;

            - udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;

            - podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;

            - prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;

            - prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;

            - dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku,
            i przekazywanie tej oceny podmiotowi, o którym mowa w art. 17 ust. 1;

             -monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;

            - sporządzenia, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;

 

 

 

            -współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;

            -współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą.

 

10. Zakres działania dla stanowiska ds. świadczeń wychowawczych w szczególności obejmuje:

 

                         a.  prowadzenie całości spraw związanych z realizacją świadczeń wychowawczych , zgodnie z ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci  m.in. poprzez :

                        - wydawanie zainteresowanym wniosków oraz informowanie o  przysługujących świadczeniach,

                        - przyjmowanie wniosków i ustalenie prawa do świadczeń,

                        - opracowywanie decyzji administracyjnych,

                        - sporządzanie list wypłat i przelewów.

                        b. sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych o zadaniach zrealizowanych ze środków budżetu państwa w zakresie świadczeń wychowawczych

                        d. obsługa  programu komputerowego  do obsługi świadczeń  wychowawczych – Copyright  Sygnity SA.

                        e. prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją świadczeń ,

                        f. wykonywanie na polecenie Kierownika innych czynności związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej a nie objętych zakresem

§ 3

 

ZASADY I TRYB PRACY

W OŚRODKU POMOCY SPOŁECZNEJ

 

1.      Ośrodek  jest czynny w każdy dzień roboczy.

2.      Czas pracy pracowników Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo.

3.      Rozdział czasu pracy Ośrodka w tygodniu określa się następująco :

- poniedziałek w godzinach 8 00 – 16 00

- wtorek w godzinach          700   - 1500

- środa w godzinach             700   - 15 00

- czwartek w godzinach        700  - 1500

- piątek w godzinach             700  - 1500

     

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Pracownicy obsługujący interesantów w zakresie powierzonych im zadań  i obowiązków są obowiązani :

                        - stosować przepisy prawne oraz wytyczne obowiązujące w ich zakresie działania,

                        - przygotowywać projekty decyzji administracyjnych w tym prawidłowo przytaczać w projektach decyzji nazwy, imiona, nazwiska, obliczenia, przepisy prawne itp.

                        - przestrzegać terminów załatwienia spraw wynikających z przepisów kpa,

                        - odpowiednio ewidencjonować i przechowywać akta, zbiory spraw, rejestry itp.

                        - opracowywać sprawozdania i analizy w zakresie prowadzonych spraw,

                        - udzielać niezbędnych informacji będących w ich posiadaniu , a dotyczących wniesionej sprawy.

 

5. Do podpisu kierownika zastrzega się pisma i dokumenty :

                        - kierowane do organów wyższej instancji administracji samorządowej i rządowej,

                        - oficjalnie zastrzeżone do podpisu przez kierownika,

                        - indywidualne decyzje administracyjne,

                        - zarządzenia , regulaminy,

                        - pisma związane z reprezentowaniem Ośrodka na zewnątrz,

                        - odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników Ośrodka.

 

6.      Kierownik może upoważnić pracownika do podpisywania dokumentów i pism dotyczących spraw należących do zakresu jego działania , za wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji

 

7.      Kontrola pracowników Ośrodka dokonywania jest pod względem sumienności, sprawności, bezstronności, umiejętności stosowania odpowiednich przepisów, planowania i organizowania pracy, postawy etycznej, komunikacji i pozytywnego podejścia do obywatela, umiejętności pracy w zespole, zorientowania na rezultaty pracy, samodzielności przy podejmowaniu decyzji, myślenia analitycznego i strategicznego, punktualności i terminowości.

 

8.      Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenia osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposób naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.

9.      Kontroli dokonuje kierownik Ośrodka w stosunku do swoich pracowników.

 

 

 

 

 

 

 

§ 4

 

KONTROLA WEWNĘTRZNA

 

1.      Kierownik i   Główna Księgowa ośrodka zobowiązani są do prowadzenia kontroli wewnętrznej.

2.      Celem kontroli wewnętrznej jest badanie prawidłowości realizacji celów i zadań

w sposób zgodny z prawem , efektywny, oszczędny i terminowy.

3.      Ustala się następujące rodzaje kontroli wewnętrznej :

a.       wstępna – obejmująca badanie zamierzeń, dyspozycji i czynności przed ich wykonaniem oraz projektów umów, porozumień i innych dokumentów powodujących powstanie zobowiązań,

b.      bieżąca – obejmująca czynności i operacje w toku wykonywania oraz prawidłowości składników majątkowych.